Thursday, 6 February 2020

ESEG5033 : PENGGUNAAN PADLET SEBAGAI ‘PAPAN MAYA’ DI DALAM KELAS SECARA DIGITAL



Pada zaman globalisasi ini, pelbagai kemajuan telah kita lihat. Kemajuan ini juga telah dicapai dan dapat dirasai bersama-sama. Perubahan demi perubahan yang berlaku secara drastik serta kemajuan peningkatan teknologi, kecanggihan elektronik, kepesatan industri pembinaan dan pembangunan serta kelajuan teknologi dalam pembuatan industri automotif.

Tidak lupa juga, perubahan dan peningkatan teknologi ini telah mula berkembang sehingga ke bahagian pendidikan. Dunia telah mula berubah. Sehingga wujudnya istilah dunia tanpa sempadan. Yang berada di timur boleh mengetahui di barat. Yang berada di selatan boleh mengetahui tentang apa yang berlaku di utara.



Alangkah ruginya, jika kepesatan teknologi ini, tidak dimanfaatkan ke dalam bidang pendidikan. Alangkah malangnya jika kemajuan teknologi ini tidak digunapakai di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Pengeluaran produk berubah-berubah sesuai dengan perubahan permintaan dari pengguna dan pembeli. Begitu juga di bahagian pendidikan, perubahan teknik pengajaran juga berubah mengikut perubahan kehendak pelajar.

Kata Saidina Umar Al-Khattab. Didiklah anakmu sesuai dengan zam
annya, kerana mereka membesar bukan pada zamanmu. Oleh kerana itu teknologi di dalam pengajaran dan pembelajaran amatlah bersesuaian dengan zaman pelajar-pelajar pada masa kini dan ianya perlulah dipraktikkan bersama.


Padlet merupakan suatu bentuk aplikasi yang memudahkan pelajar untuk mengumpulkan segala bentul hasil kerja mereka ke dalam suatu tempat yang sama. Ia juga bertindak sebagai medium pemudah cara bagi pelajar-pelajar untuk mempamerkan hasil kerja dan karya mereka.

Dahulunya, padlet dikenali sebagai Wallwhiser. Ia merupakan suatu bentuk aplikasi papan interaktif. Papan interaktif ini, juga dikenali sebagai ‘dinding maya’ berfungsi sebagai ruangan yang membolehkan para pelajar dan guru berkongsi segala maklumat seperti audio, video, gambar, teks dan pautan URL. Mereka dapat mengakses dan melihat semua maklumat yang telah dikongsi sama ada dari guru dan rakan mereka. Seterusnya membolehkan mereka untuk saling melontarkan idea dan pemikiran sesama sendiri.

Oleh hal demikian Padlet telah menjadi salah satu aplikasi yang popular saat ini di dunia. Sebelum ini, kita selalu mendengar akan aplikasi seperti ‘google drive’ dan ‘dropbox’ yang fungsinya sebagi storan maklumat. Akan tetapi, kedua-dua perisian ini tidak dapat berfungsi secara terus dan kebanyakannya digunakan secara peribadi dan privasi.


Bagaimana saya menggunakan Padlet di dalam pembelajaran pelajar

Jika kita lihat pada entri saya yang terdahulu, saya menerangkan kepada pelajar tentang tatacara membuat Khat Khufi menggunakan MS Excel. Bagaimana saya dan pelajar-pelajar dapat melihat hasil karya kawan-kawan mereka yang lain? Oleh yang demikian, kemudahan yang terdapat pada Padlet telah memberikan saya inspirasi untuk menggunakannya.

Sudah tentu, sebarang penggunaan aplikasi yang berlegar di ruangan internet ini memerlukan pendaftaran dan pengesahan emel mereka. Oleh kerana itu, saya meminta agar pelajar-pelajar untuk mendaftar akaun mereka terlebih dahulu sebelum menggunakannya. Setelah mereka berjaya mendaftar akaun masing-masing, barulah mereka dapat mengoperasikan akaun mereka sendiri.

Pelajar diminta untuk memasukkan kod atau link akaun padlet guru. Kod ini bagi memudahkan pelajar-pelajar untuk mengakses rangkaian yang telah dibina oleh guru, agar tidak terlepas sebarang nota yang telah dikongsi oleh guru ataupun dapat melihat hasil kerja dan karya rakan-rakan sekelas mereka yang lain.

suasana penggunaan aplikasi Padlet di dalam pengajaran dan pembelajaran

Pelajar-pelajar juga dapat memberikan komen pada hasil karya yang telah dikongsikan oleh orang lain. Selain itu, sekiranya terdapat paparan yang terdapat di ruangan tersebut yang kurang difahami oleh mereka, pelajar terus boleh mengajukan pertanyaan di situ. Hasilnya, mereka akan mendapat penerangan yang jelas dan jawapan kepada pertanyaan mereka sebentar tadi.

Selain daripada itu, pelajar dapat menilai dan memberikan idea yang positif dari hasil kerja orang lain, agar di masa akan datang nanti, mereka mampu menghasilkan karya yang menarik dan penuh inovasi. Maka, dari situ bermulalah kesedaran akan kesilapan dan kekurangan mereka agar ianya dapat diperbaiki. Jika hasil mereka tidak mempunyai kesilapan. Perbandingan ini dapat melahirkan rasa penghargaan kepada hasil kerja dan pendapat orang lain dengan meletakkan pujian dan ucapan tahniah.

Kesimpulannya penggunaan padlet:

  • Menggalakkan penyertaan dari semua pelajar
  • Semua pelajar dapat memberikan idea dan komentar mereka yang bernas
  • Pelajar dapat menjadikannya sebagai rujukan tidak kira masa
  • Pembelajaran menjadi lebih mudah dan menarik kerana segala pautan boleh disertakan bersama seperti gambar, audio, corak dan lain-lain
  • Membentuk pelajar lebih menghargai pelajar lain sama ada dari hasil kerja mereka mahupun menghormati idea mereka melalui kaedah perkongsian

1 comments:

Unknown said...

Penerangan pengunaan padlet untuk berkongsi maklumat (terutamanya gambar) untuk rancangan pelajaran ini menjelaskan penjimatan masa dalam kelas.

- Nawal

Post a Comment

ESEG5033 : PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pengajaran yang menarik dapat menarik perhatian dan minat pelajar. Ia juga dapat meningkatkan keterlibatan pelajar di dalam setiap pe...