Thursday, 6 February 2020

ESEG5033 : PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Pengajaran yang menarik dapat menarik perhatian dan minat pelajar. Ia juga dapat meningkatkan keterlibatan pelajar di dalam setiap pembelajaran. Tidak syak lagi, landskap dunia pendidikan kini telah berubah. Sesuai dengan gaya hidup dan kehendak generasi Z pada masa kini yang lebih cenderung kepada gadjet, tablet dan pelbagai peranti elektronik.

Ekoran daripada itu, pelbagai perisian dan aplikasi yang menarik telah dibangunkan oleh jurutera-jurutera perisian bagi memudahkan pelajar berinteraksi dan berhibur sambil belajar di dalam aktiviti pembelajaran mereka.

Quizizz banyak membantu guru dari sudut penjimatan masa. Seperti mana yang kita ketahui, tugas guru bukan sahaja mengajar. Akan tetapi merangkumi skop kerja yang lebih luas. Kadangkala menjadi seorang ketua untuk menguruskan organisasi, kadangkala juga menjadi seorang ibu ayah buat anak didik mereka.

Quizizz dapat membantu para guru melalui pengumpulan segala bentuk fail dan bermacam-macam jenis bentuk soalan. Soalan-soalan ini juga kebanyakannya telah ‘diupload’ oleh guru-guru di seluruh Malaysia. Hal ini membolehkan guru berkomunikasi secara maya dengan pembangun soalan tersebut.

Selain itu, Quizizz dapat menarik minat pelajar dan membuatkannya menjadi lebih santai dan menarik. Hal ini dapat dibuktikan apabila Quizizz sendiri memasukkan elemen-elemen suara latar ketika soalan yang dijawab itu betul. Soalan yang betul itu dijawab dengan ucapan ‘Well done’, tahniah dari aplikasi itu sendiri. Penghargaan seperti inilah sangat memainkan peranan ketika mana ingin menyuntik semangat kepada pelajar-pelajar yang lemah ketika sesi pembelajaran di dalam kelas.


CARA MENGGUNAKAN QUIZIZZ

Cara menggunakan aplikasi online ini, sama sahaja seperti aplikasi yang lain. Mana-mana aplikasi memerlukan pelajar untuk membuat log masuk ke dalam akaun mereka. Hal ini bagi memudahkan pelajar untuk memantau akaun mereka sendiri. Bagi pelajar yang tidak mempunyai akaun Quizizz. Bolehlah membuat pendaftaran baru diruangan ‘sign up’. Sebelum itu, pastikan laman web yang dilayari mestilah betul. Laman web tersebut ialah www.quizizz.com.

Pendaftaran ini, memerlukan pelajar untuk mempunyai akaun emel mereka sendiri. Sebaiknya, gunalah akaun www.gmail.com. Selepas itu, pelajar boleh mendaftarkan akaun emel mereka ke dalam ruangan pendaftaran baru Quizizz. Anda disarankan untuk memasukkan kata laluan yang mudah untuk diingati agar tidak lupa di kemudian hari.


Akaun yang telah berjaya didaftarkan, pihak Quizizz akan menghantar emel pengesahan kepada emel yang telah didaftarkan tadi. Para pelajar, hanya perlu buka ‘inbox’ emel mereka dan klik pengesahan tersebut. Tahniah. Anda sekarang boleh log masuk ke dalam akaun Quizizz anda. Ianya sangat mudah dan tidak perlu mengambil masa yang lama.

Untuk permulaan penggunaan. Para pelajar boleh mencari di ruangan carian, segala jenis mata pelajaran mengikut tingkatan semasa. Sebagai contoh, Subjek Bahasa Arab Tingkatan 2. Pelajar boleh memilih, set soalan yang mana mereka berminat untuk menjawab. Set soalan ini, telah diupload dan dikongsi oleh pembangun dan pembina soalan secara maya. Pelajar boleh memilih untuk menjawab soalan subjektif mahupun objektif.



Pelajar boleh berulang kali menjawab soalan tersebut, meskipun mereka telah menjawabnya sebelum ini. Dengan cara ini, ianya dapat mendidik pelajar membuat latih tubi secara konsisten seterusnya menghilangkan rasa putus asa dan cepat jemu. Lebih menarik lagi, setiap soalan diselangi dengan sela atau tempoh masa. Sebagai contoh, setiap satu soalan diberikan masa menjawab selama 20 saat. Masa tersebut dipaparkan di skrin komputer mereka. Hal ini memberikan mereka rasa teruja dan menyahut cabaran agar menjawab kurang dari masa tersebut.

Selain itu, seandainya pelajar menjawab dengan jawapan yang tepat, akan terpapar di skrin komputer mereka pelbagai animasi dan gambar diiringi dengan muzik latar yang menunjukkan bahawa dia ialah seorang yang hebat dan terbaik. Sudah tentu, ianya menarik minat pelajar untuk terus berkobar-kobar menjawab soalan yang lain.

Bagi menambahkan lagi rasa keterujaan pelajar, Quizizz menyediakan kemudahan untuk menjawab set soalan yang sama, waktu yang sama dan bilangan pelajar di dalam kelas yang sama.
Sebagai guru, saya lebih tertarik untuk menggunakan kemudahan ini. Kemudahan ini dinamakan Quizizz host. Ini kerana, saya dapat melihat kemampuan pelajar, markah dan mata yang mereka kumpul melalui komputer guru sahaja. Tanpa perlu berjalan dan melihat kepada komputer pelajar seorang demi seorang.


Suasana pembelajaran menggunakan Quizizz

Saya akan menjadi admin ataupun membina ‘host’ tersebut. Ianya boleh juga dianggap sebagai rangkaian kumpulan. Kemudian, selepas ‘host’ tersebut berjaya diwujudkan, akan terpapar kunci rahsia yang terdiri dari beberapa angka. Kunci rahsia ini, membolehkan hanya pelajar kelas tersebut sahaja yang menyertainya. Ia juga memudahkan guru untuk memantau bilangan pelajar yang dikhaskan. Pelajar diminta untuk memasukkan kunci rahsia tersebut ke dalam ruangan akaun mereka. Seterusnya, mereka akan memasuki ke dalam rangkaian tersebut bersama-sama dengan pelajar lain yang mempunyai kunci rahsia itu.


kunci rahsia

Saya membuat kiraan agar pelajar bersedia. Selepas itu, saya menekan butang ‘start’. Apabila butang ini ditekan, maka semua pelajar yang berada di dalam rangkaian itu, mula menjawab soalan yang diberikan mengikut tempoh masa yang ditetapkan. Mereka juga akan menerima notifikasi akan kedudukan semasa mereka. Apakah berada di kedudukan teratas ataupun sebaliknya.

Selesai sahaja soalan tersebut dijawab, masa yang diberikan juga telah tamat. Saya membuat penilaian berdasarkan keputusan mereka. Di sini, alangkah terkejutnya, terdapat pelajar yang pendiam di dalam bilik darjah, kurang aktif memberikan respon ketika dalam kelas, akhirnya berjaya mendapat kedudukan yang teratas berbanding pelajar-pelajar yang lain. Pelajar ini mula menunjukkan penglibatannya serta kemampuannya apabila sesi pembelajaran menggunakan komputer. Tambahan pula, pembelajaran ini diintegrasikan dengan menggunakan aplikasi Quizizz yang lebih ceria dan interaktif.

keputusan pencapaian pelajar

Kesimpulannya, saya berpendapat bahawa,

  •   Sesi pembelajaran akan menjadi lebih santai dan menarik
  •   Set soalan diperoleh dengan pantas dan mudah
  •   Mudah untuk digunakan. Tidak terhad kepada penggunaan komputer, malah ianya dapat   diakses melalui peranti yang lain seperti telefon pintar dan tablet
  •   Pelajar akan lebih berdaya saing bagi mendapatkan mata tertinggi dan kedudukan teratas   mengikut kepada akaun yang telah mereka daftarkan
  •   Guru dapat menyumbangkan kemahiran untuk membina set soalan secara online dan       memaparkannya secara umum kepada guru-guru yang lain


2 comments:

Pelita hidup said...

Terima kasih ust.. Perkongsian yg sangat menarik..

Nadia Samat said...

Perkongsian yang sangat menarik dan jelas..Terima kasih.

Post a Comment

ESEG5033 : PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pengajaran yang menarik dapat menarik perhatian dan minat pelajar. Ia juga dapat meningkatkan keterlibatan pelajar di dalam setiap pe...